sądecka izba gospodarcza dotacje UE Nowy Sącz dotacje unijne Nowy Sącz SIG
zostań małopolskim przedsiębiorcąakademia zarządzania

Nasi członkowie:

Protokół z I posiedzenia Zespołu Zadaniowego ds. zapobiegania w woj. małopolskim negatywnym skutkom gospodarczym epidemii koronawirusa z dnia 02 kwietnia 2020 r.

W dniu wczorajszym Zarząd Województwa Małopolskiego przeprowadził gruntowną analizę potencjalnych modeli wsparcia małopolskich przedsiębiorców w związku z negatywnymi skutkami epidemii wirusa Sars-cov-2. Mając na względzie przygotowaną w ramach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego analizę, jak również głosy Państwa w dyskusji podczas ostatniej wideokonferencji oraz analizę uwag przesłanych w dniu wczorajszym, Zarząd Województwa przyjął kierunkową decyzję o uruchomieniu wsparcia dla przedsiębiorców na utrzymanie generowanych w firmach etatów w wysokości 9 tys. zł na każdy zadeklarowany do utrzymania pełny etat. Wsparcie będzie przeznaczone dla wszystkich tych podmiotów, w których na moment aplikowania było zatrudnionych od 1 do 49 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Przyjęto również założenie, iż o aplikowanie powinny starać się jedynie te podmioty, których obroty spadły o co najmniej 50% w związku z sytuacją epidemiologiczną. Dalsze szczegółowe założenia produktu będą dopracowywane w najbliższym czasie, z założeniem iż wszelkie wymogi aplikacyjne będą możliwie uproszczone, tzn. z wykorzystaniem oświadczeń wnioskodawców, a na etapie rozliczenia wsparcia wykorzystywane będą w miarę możliwości dane z ogólnodostępnych rejestrów. Jak tylko zostaną dopracowane ostateczne szczegóły, zostanie upubliczniona stosowna informacja, by zapewnić przedsiębiorcom możliwie szybko informację o możliwościach wsparcia. Przyjęty również w dniu dzisiejszym harmonogram zakłada, iż przygotowanie szczegółowych założeń oraz możliwości elektronicznego aplikowania nastąpi w najbliższych 3 tygodniach, tak by przedsiębiorcy mieli możliwość składania wniosków o bony w tygodniu po weekendzie majowym.

 

W załączeniu przekazuję również protokół z pierwszego posiedzenia Zespołu Zadaniowego, które odbyło się 2 kwietnia br. w formie spotkania online, jak również skrót informacji przekazanych przez Państwa przed posiedzeniem Zespołu.

 
Protokół z I posiedzenia Zespołu Zadaniowego 
ds. zapobiegania w woj. małopolskim 
negatywnym skutkom gospodarczym epidemii koronawirusa
z dnia 02 kwietnia 2020 r.
 
W posiedzeniu wzięli udział członkowie Zespołu Zadaniowego ds. zapobiegania w województwie małopolskim negatywnym skutkom gospodarczym epidemii koronawirusa.
Obrady miały miejsce 02 kwietnia 2020 roku. Przeprowadzone były zdalnie, w formie wideokonferencji, w godzinach 13.00-14.30.
 
I. Otwarcie posiedzenia, wprowadzenie do tematu
Posiedzenie otworzył Pan Tomasz Urynowicz – Przewodniczący Zespołu, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, który przywitał Członków Zespołu Zadaniowego i podziękował za przyjęcie zaproszenia do udziału w pracach Zespołu.
Na wstępie omówił zakres działań Zespołu i zaproponował realizację prac w ramach 2 podzespołów tj.:
wykonawczego – który będzie zaangażowany w proces opiniowania i wdrażania instrumentów wsparcia
doradczego – którego zadaniem będzie wsparcie doradcze, eksperckie w zakresie proponowanych rozwiązań.
Pan Przewodniczący wskazał, iż jednym z zadań Zespołu jest przekazywanie na bieżąco do środowisk gospodarczych informacji o działaniach Zespołu, o tym w jaki sposób planuje się wdrażać  instrumenty wsparcia, po to aby otrzymywać zwrotną informację i opinię. 
Następnie Pan Marszałek nakreślił tło sytuacji, w której obecnie znalazła się polska i małopolska gospodarka w związku z wybuchem epidemii koronawirusa.
Omówił także już podjęte przez samorząd Województwa działania, a wypracowane wspólnie z Komisją Europejską, w ramach RPO. Są one podzielone na 3 pakiety:
pakiet medyczny –   94 mln zł – wsparcie dla służby zdrowia;
pakiet przedsiębiorczości – 192 mln zł – osłona przedsiębiorstw przed skutkami gospodarczymi, forma bezzwrotnego bonu dedykowanego przedsiębiorcom;
pakiet płynności finansowej –   35 mln zł – niskooprocentowane pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) + 117 mln zł znajdujące się u pośredników finansowych BGK. 
Z pozostałych działań, które już zostały podjęte, należy wymienić:
decyzję Zarządu Województwa Małopolskiego w sprawie obniżenia stawek czynszu dla dzierżawców,
decyzję dotyczącą zawieszenia opłat środowiskowych dla firm, które prowadzą działalność w obszarze ochrony środowiska.
Dodatkowo poza wsparciem, które dedykowane będzie wprost do przedsiębiorców – zmieniane będą także zasady działań w obszarze okołobiznesowym (dotyczy to działań Dep. Nadzoru Właścicielskiego i Gospodarki oraz Dep. Turystyki i Sportu).
 
 
II. Wypowiedzi Dyrektorów Departamentów Urzędu Marszałkowskiego oraz Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie: 
Pana Jakuba Szymańskiego – Dyrektora Dep. Zarządzania Programami Operacyjnymi  (ZPO)
Pani Joanny Domańskiej – Zastępcy Dyrektora Dep. Nadzoru Właścicielskiego i Gospodarki (SG).
Pana Jana Gąsienicy-Walczaka – Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie (WUP)
 
Pan Dyr. J. Szymański – przedstawił działania Województwa Małopolskiego w obszarze Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej. Prace prowadzone są w obszarach:
merytorycznym – kluczowa sprawa, to znalezienie konsensusu na jak najefektywniejsze wykorzystanie posiadanych środków finansowych,
wdrożeniowym – a mianowicie opisanie sposobu udostępniania środków pieniężnych, czyli komu, na co, w jakiej wysokości je przeznaczyć?
Aby wypracować sposób przekazywania środków, wykorzystywana jest analiza macierzowa już istniejących na rynku rozwiązań lub tych rozwiązań, które są przygotowywane. Chodzi przede wszystkim o finansowanie utrzymania zatrudnienia w oparciu o Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
> działania podjęte w ramach programu Inteligentny Rozwój, który ma za zadanie jak najszybsze przekazanie do dyspozycji przedsiębiorców pożyczek obrotowych, a także umożliwi wsparcie dla osób samozatrudnionych
> dotacje/rekompensaty – komu i wg. jakiego klucza je przydzielać – proponuje się przyjęcie podziału nie sektorowego, lecz wg. poniesionych największych strat (chodzi o spadek obrotów wynikający z wprowadzonych ograniczeń). Być może zasadny byłby tu do wprowadzenia ogranicznik kwotowy, jasno sparametryzowany, prosty i szybki do wyliczenia (np. odnoszący się do wielkości zatrudnienia w danej firmie), aby było wiadomo jaka firma i jaką pomoc może otrzymać
> strona operacyjna – czyli jak postawić do dyspozycji środki dla przedsiębiorstw – wspólnie z Małopolskim Centrum Przedsiębiorczości (MCP) analizowane są dwa scenariusze, tj. 
uruchomienie projektu grantowego, w którym MCP byłoby wykonawcą całego projektu; wewnątrz projektu odbywałoby się przekazywanie grantów dla przedsiębiorstw,
przeprowadzenie szybkiego konkursu typu „Bon na innowację”, w którym każdy wniosek od przedsiębiorców byłby oddzielnym projektem otrzymującym wsparcie – od strony formalnej jest to dużo bardziej rozbudowany mechanizm.
> pożyczki – proponuje się, aby oprzeć pożyczki na środkach, które już są w banku BGK, aby finansować kapitał obrotowy przedsiębiorstw na najniższym, możliwym oprocentowaniu (który będzie wynikał z Rozporządzenia pomocowego, tj. oko 1-2%), jednak trzeba poczekać na rozporządzenie pomocowe, które będzie wydane na podstawie komunikatu Komisji o tymczasowych środkach pomocy Państwa (powinno być przyjęte w przyszłym tygodniu, przed świętami).
trzeci blok – to procedowanie z bankiem BGK nad zmianami w produktach pożyczkowych, które już są uruchomione na rynku. Chodzi o uelastycznienie tych produktów, dopuszczenie zmiany kierunku przeznaczenia kapitału, obniżenie oprocentowania, wydłużenie karencji w spłacie rat kapitałowych.
Pani Dyr. J. Domańska – obecna sytuacja pokazuje jak dużego znaczenia nabierają kompetencje w zakresie wykorzystania elektronicznych kanałów sprzedaży, dystrybucji produktów i usług. Departament SG rozpoczął prace nad założeniami nowego programu adresowanego do organizacji pozarządowych i firm nie technologicznych. Będzie miał on na celu wsparcie tych firm w zakresie digitalizacji usług. Chodzi o pozyskanie przez firmy nowych kanałów funkcjonowania (np. sprzedaży, świadczenia usług online). Program jest dopiero tworzony, dlatego jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie, wsparcie. Jak powstaną założenia programu – zostaną do Państwa rozesłane z prośbą o wskazanie jakiego rodzaju wątki powinny być w nim uwzględnione.
Pan Dyr. J. Gasienica-Walczak przedstawił już podjęte przez WUP działania, mające na celu przede wszystkim utrzymanie miejsc pracy, ale również pomoc pracownikom i osobom, które już pracę straciły. Są to: 
uruchomienie specjalnych numerów infolinii, pod którymi przedsiębiorcy otrzymają informacje na temat Tarczy Antykryzysowej, w tym także działań Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej,
przygotowanie informacji dla osób powracających z zagranicy, tj. ułatwienie tym osobom zarówno podjęcie pracy, jak i zarejestrowanie się jako bezrobotne,
dostosowanie usług dla mieszkańców w ramach realizowanych projektów (chodzi o projekty on-line), wprowadzenie zmian w regulaminach, dostosowanie instrukcji dot. pracy zdalnej,
pozyskanie środków finansowych na realizację 2 nowych projektów wspierających przedsiębiorców na podnoszenie kwalifikacji,
nadzór nad realizacją projektów RPO,
zapewnienie wynagrodzeń m.in. dla personelu żłobków (utrzymanie miejsc pracy),
realizacja programów regionalnych („konserwator”, „Firma +1”),
pomoc w zatrudnieniu i samozatrudnieniu,
uruchomienie kolejnych, dodatkowych linii telefonicznych, gdyż do Funduszu Gwarancyjnego Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) spływają liczne potrzeby i pytania od pracodawców.
 
 
III. Wypowiedzi Członków Zespołu Zadaniowego:
1) Pan Radosław Włoszek – Prezes Zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków - Balice sp. z o.o.:
port lotniczy Balice tylko w marcu odnotował 58% spadek przychodów ogółem – w stosunku do przychodów osiągniętych do analogicznego okresu ub. roku, oraz aż 66% spadek przychodów w stosunku do prognozowanych na marzec br.,
w branży prognozuje się, że najwcześniej wznowienie działalności będzie możliwe w czerwcu (co jest jednak mało prawdopodobne), a terminem bardziej realnym jest dopiero wrzesień br., co i tak oznacza 50% spadek przychodów do wielkości sprzed kryzysu,
realny powrót do poziomu świadczenia usług sprzed epidemii może nastąpić dopiero na początku przyszłego roku,
lotnisko jest instytucją, które w tym momencie całkowicie pozbawione jest przychodów, a generuje jedynie koszty, wynikające z specyfiki jego działania; w niedalekiej przyszłości zagrożone jest utratą płynności.
Pan Prezes dodatkowo wskazał, że bardzo ważne, oprócz bieżących działań mających na celu minimalizowanie ekonomicznych skutków epidemii, jest odbudowa zaufania do turystyki oraz przygotowanie się na dużą falę bezrobocia, w tym bezrobocia osób niepełnosprawnych.
Pytanie do Dyr. Szymańskiego skierował Pan Jerzy Kopeć – Dyr. Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Gospodarki (SG). Zapytał jakie są lub będą kolejne źródła finansowania proponowanych programów wsparcia.
Dodatkowo Dyr. Kopeć poinformował zebranych, że Departament SG we współpracy z zespołem eksperckim prowadzi prace nad przygotowaniem specjalnego narzędzia służącego dodatkowemu wsparciu medycznej grupy zawodowej.
2) Pani Małgorzata Popławska - Prezes Zarządu Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. - przedstawiła propozycje działań w obszarze MARR, tj. w kwestii:
pożyczek – we współpracy z BGK S.A. – MARR postuluje, by w istniejących już programach zmienić regulaminy i pozwolić na finansowanie kapitału obrotowego,
zwiększenie marginesu szkodowości - przy konstruowaniu nowych narzędzi należy założyć zwiększoną ich szkodowość (to znaczy zwiększyć próg szkodowości do poziomu 15-20% udzielonych kredytów jako straconych),
informacji i doradztwa – prowadzone są infolinie, publikowane materiały dla przedsiębiorców, ale mimo to spływa ogromna ilość pytań od przedsiębiorców o tym gdzie mają szukać informacji, jaka pomoc im przysługuje, gdzie po ta pomoc mogą się udać, oraz prośba o wzajemną wymianę informacji między instytucjami,
działań „PO” koronawirusie – czyli uruchomienie narzędzi zachęcających klientów do kupowania, inwestowania, próby odbudowania mentalności i zachowań sprzed epidemii. Prośba o pomyśleniu o kampaniach, akcjach i działaniach umożliwiających małym i średnim przedsiębiorstwom powrót na rynek i odbudować popyt,
maksymalnego uproszczenia procedur (w już istniejących programach pomocowych oraz w dopiero przygotowywanych; dotyczących samej pomocy, ale też kontrolingu i monitoringu) - chodzi o maksymalne ograniczenie biurokracji, nawet kosztem, że z części pomocy skorzystają przedsiębiorcy w sposób nieuprawniony,
indywidualnego podchodzenia do przedsiębiorców i składanych przez nich wniosków o pomoc. 
 
3) Pan prof. dr hab. inż. Jerzy Lis – Prorektor ds. współpracy, Akademia Górniczo Hutnicza w Krakowie – podziękował za zaproszenie do Zespołu i wyraził uznanie dla wszystkich podejmowanych działań. Następnie przedstawił sytuację istniejącą w jego obszarze:
widoczne już są pierwsze cięcia finansowe na Uczelni, dotyczące wydatków na badania i innowacje,
otrzymuje liczne informacje od firm, które zgłaszają, że muszą zawiesić wszystkie działania wdrożeniowe i innowacyjne, proszą o prolongatę wpłat oraz o przesuwanie terminów,
rynek innowacji załamie się z dwóch stron, z jednej strony od przedsiębiorców, którzy będą mieli olbrzymie problemy finansowe, a z drugiej od tych, którzy wykonują badania, czyli uczelni. 
Dlatego konieczne są działania bieżące w projektach, które już są, takie jak weryfikacja umów, przedłużenie i zmiana terminów oraz działania na przyszłość, tj.: działania pomagające w odbudowie rynku innowacji i badań (typu bony, propozycje mniejszych obciążeń dla przedsiębiorców, czy mniejszych wkładów finansowych).
 
4) Pan prof. UEK dr hab. Stanisław Mazur – Dziekan Kolegium Gospodarki i Administracji Publicznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (UEK) – na wstępie podziękował za zaproszenie do pracy w Zespole i wskazał na dwa ważne aspekty, a mianowicie:
aktualność i sposób aktualizacji informacji – tj. pomyślenie nad stworzeniem sprawnego systemu informacji, oraz
szybkość działania – istnieje ogromna potrzeba niezwykle szybkiego działania 
i pomocy. 
UEK pracuje nad kilkoma szczegółowymi rozwiązaniami, które być może będą przydatne w rozwiązaniu problemu negatywnych skutków epidemii. Są to:
upadłość, płynność finansowa, instrumenty dłużne, dochody budżetowe, inwestycje, łańcuchy dostaw, zamówienia publiczne – szukanie takich rozwiązań, które w perspektywie 2- 4 tygodni dawałyby możliwość zareagowania, 
prace w zakresie „społeczeństwo” – chodzi o badania sytuacji rodzących się w sferze zachowań społecznych, w zakresie różnego rodzaju relacji i sytuacji kryzysowej,
efektywność instytucji państwa –  mechanizmy zarządzania państwa na różnych poziomach i szukanie możliwości optymalizacji, szybkości i elastyczności decyzji, 
samorządy – zespół pracujący nad finansami samorządowymi w kontekście zapewnienia stabilności i płynności samorządów,
opracowywanie scenariuszy działań „PO” kryzysie – szukanie rozwiązań, które pozwoliłyby na łagodne wychodzenie z kryzysu.  
 
Do obrad Zespołu (w zastępstwie Pani Minister Jadwigi Emilewicz) dołączył Pan Minister Krzysztof Mazur z Ministerstwa Rozwoju, któremu Pan Marszałek Tomasz Urynowicz pokrótce przedstawił dotychczasowy przebieg spotkania i oddał głos.
Pan Minister Krzysztof Mazur – podziękował za zaproszenie, przeprosił za nieobecność Pani Minister Emilewicz i podziękował za przesłane materiały.
 
5) Pan dr Krzysztof Głuc – Dyrektor Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie – zwrócił uwagę na 3 rzeczy:
1. specyficzna sytuacja gmin i firm uzdrowiskowych – propozycja o wprowadzenie „podtarczy uzdrowiskowej” specjalnie skierowanej do sektora uzdrowiskowego, gdyż część podmiotów prowadzących sanatoria, szpitale, czy zakłady uzdrowiskowe nie może skorzystać z Tarczy ogólnopolskiej, ze względu na swój status; dodatkowo należy zastanowić się jak pomóc „gminom uzdrowiskowym”,
2. przygotowanie konkretnego planu działania – dającego możliwość wykorzystania prywatnych funduszy/kapitału do wsparcia różnych działań, w postaci funduszu,
3. strategia wychodzenia z kryzysu – przygotowanie kompleksowego dokumentu dotyczącego różnych aspektów, szczególnie ważne w kontekście nieprzewidywalności długości trwania kryzysu.
 
Pytanie od Pana Ministra Krzysztofa Mazura – jak Pan dr Głuc ocenia zaproponowaną w „Tarczy” pomoc przede wszystkim skierowaną dla sektora turystycznego, czy może być ona przydatna dla sektora uzdrowiskowego.
Dr Krzysztof Głuc określił, że te propozycje oczywiście są przydatne, ale przede wszystkim dla firm działających w sektorze komercyjnym, natomiast mniejsze zastosowanie ma w przypadku jednostek nastawionych na kontrakty z NFZ i lecznictwo.   
Pan Minister Krzysztof Mazur – poprosił o głos i poinformował, że trwają intensywne prace nad aplikacją mającą mapować interakcje społeczne (bez przesyłania zebranych danych na serwery centralne, czyli bez śledzenia i inwigilacji obywateli), po to aby wyłapywać osoby potencjalnie chore (np. na podstawie podwyższonej temperatury ciała) i wysyłać ostrzeżenia do osób z którymi miały one kontakt w okresie ostatnich 14-stu dni.
Głos zabrał Pan Radosław Włoszek (Prezes Zarządu MPL), który w między czasie poprosił o zestawienie informacji płynących z wszystkie linii lotniczych i rejsów, z którego wynika, że:
Easy Jet – wysłał wszystkich pracowników na 2 miesiące urlopu, 
czerwiec – to jest najczęstsza data jaka pojawia się u przewoźników jako możliwa do wznowienia działalności, ale również mówi się o lipcu lub listopadzie.
Pan Minister Krzysztof Mazur – podał informację, że wraz z wejściem w Życie Tarczy Antykryzysowej – została uruchomiona strona internetowa www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa, gdzie w jednym miejscu zebrane są wszystkie informacje, pokazane od strony użytkowania końcowego. Są tam również załączone formularze wniosków.
Dodatkowo został również powołany Zespół do pracy na Tarczą Antykryzysową 2.0 (druga wersja ustawy).
6) Pan Paweł Przewięźlikowski – Prezesa Zarządu Ryvu Therapeutics S.A., Członek Rady Nadzorczej Selvita S.A. – przedstawił prezentację pt. Małopolska gospodarka w czasie i po pandemii Covid-19. Prezentacja zawierała następujące punkty:
Diagnoza aktualnej sytuacji epidemiologicznej i próba predykcji rozwoju sytuacji
Sytuacja makroekonomiczna w czasie i po pandemii
Konsekwencje branżowe w średnim i długim terminie
Branże wysokiego ryzyka Covid-19 (motoryzacja, handel tradycyjny, usługi, turystyka, budynki biurowe, kultura i rozrywka)
Możliwe działania w województwie małopolskim
Priorytet strategiczny – aktywizacja obszarów poza głównymi aglomeracjami – dostęp do rynków żywności, strefy rezydencjalne
Unikalne aktywa Małopolski
Współpraca międzywojewódzka
7) Pan Sebastian Chwedeczko - Prezydent Izby Przemysłowo-Handlowej w Krakowie – omówił raport z podjętych przez IPH działań oraz odniósł się do sytuacji firm, tj.:
została uruchomiona strona z dostępnymi informacjami,
o dniach 30-31 marca br. nastąpiła największa fala zwolnień pracowników przez przedsiębiorców,
nastąpiło przerwanie płynności finansowej, firmy cierpią na brak płatności za wykonane usługi, a wśród przedsiębiorców następuje kumulacja kapitału,
wystosował postulat o czas dla przedsiębiorców oraz o jak największe uproszczenie procedur oraz szybkie działanie. 
Komentarz Pana Ministra K. Mazura do wypowiedzi Pana Prezydenta IPH S. Chwedeczko dotyczący czasu prac:
13 marca – wprowadzono pierwsze restrykcje, zamknięto szkoły, granice.
18 marca – pierwsze pomysły dotyczące „Tarczy”
21-23 marca – trwały negocjacje, uzgodnienia, konsultacje, spotkania
27 marca – przyjęcie Ustawy przez Sejm
30 marca – przyjęcie Ustawy przez Senat
31 marca – ostateczny kształt „Tarczy”, podpisanie i wejście w życie
8) Pan Piotr Laskowski – Prezes Krakowskiej Izby Turystycznej (KIT) – przedstawił działania i oczekiwania w obszarze turystyki:
powołanie 02 marca br. sztabu kryzysowego z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego,
kwestia płynności – płynność w przypadku firm turystycznych jest bardzo mocno zaburzona przez banki. PKD turystyczne wykluczają firmy z rozmów z bankami, jako niewiarygodnego partnera. Postulat o prowadzeniu prac usprawniających proces dostępu do pieniądza dla firm turystycznych,
działania „PO” kryzysie – będą potrzebne wielostopniowe działania i musi być przygotowany plan „PO” kryzysie,
prośba do Pana Marszałka o kompendium wiedzy na www.malopolska.pl, aby wszystkie informacje zebrać w jednym miejscu. 
9) Pan Marek Górecki – Prezes Zarządu polskiej Izby Przemysłu Skórzanego - wskazał na następujące, istotne zagadnienia:
restart – niezależnie od tego jak długo będzie trwać kryzys już dziś trzeba myśleć o restarcie gospodarki,
przystosowanie się do nowej rzeczywistości - konieczność przestawienia się na nową działalność, czyli na produkcję nowych potrzebnych produktów.
Określił także potrzeby płynące z obszaru działania Izby:
prosta Tarcza Antykryzysowa – jedna strona www, jedna interpretacja przepisów,
czytelne zasady funkcjonowania biznesu (godziny otwarcia, możliwość funkcjonowania na nowych, zmienionych warunkach),
proste procedury (propozycja uruchomienia platformy, gdzie zebrane byłyby wszystkie niezbędne informacje, formularze, pliki do ściągania i wypełniania),
digitalizacja firm i handlu (sugestia, aby powstała specustawa o światłowodzie 
i informatyzacji kraju) plus platformy handlowe i aplikacje ułatwiające handel i zakupy w sieci,
propozycja finansowania konsorcjum (firm produkcyjnych + firmy informatyczne) pracującego nad digitalizacją – możliwość otrzymania dotacji,
konwersja usług, np. taxi na kurier taxi,
tanie kredyty obrotowe,
sugestia powołania Zespół Zadaniowego na poziomie ogólnopolskim/ministerialnym. 
 
Odpowiedź Pana Ministra K. Mazura:
kwestia dotacji – tak, będzie taka możliwość,
kwestia światłowodów – tak, w Tarczy 2.0 są kwestie infrastrukturalne.
10) Pan Rafał Kunaszyk – Prezes Oddziału Małopolskiego Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych, Prezes Zarządu Eurokreator - przedstawił kilka sugestii i propozycji do wdrożenia w życie:
informacja – zbudowanie infolinii, organizacja webinariów, zbieranie informacji od firm na temat ich potrzeb, ilości zwolnień pracowników, kosztów utrzymania firm, potrzebnego kapitału obrotowego,
interpretacja prawna przepisów – konieczne jednolite interpretacje nie budzące wątpliwości,
wkład własny przedsiębiorców – należy rozważyć możliwość obniżenia wkładu własnego lub nawet jego wyeliminowania,
finansowanie kapitału obrotowego – wprowadzenie możliwości finansowania,
wsparcie różnych zachowań rynkowych – wspieranie i realizacja wzajemnych zamówień, uproszczenie systemu zamówień publicznych i możliwość elastycznego działania np. branża skórzana mogłaby odpowiedzieć na potrzeby rynku dot. szycia maseczek,
strona internetowa: #ŁączymyByPrzetrwać,
postulat o włączenie do działań i pracy Rzecznika Przedsiębiorców,
kwestia terminów pomocy – stworzenie mapy kiedy i w jakim zakresie pomoc będzie uruchamiana. 
 
11) Pan prof. UEK dr hab. Mariusz Andrzejewski - Prodziekan Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa; Kierownik Katedry Rachunkowości Finansowej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Na wstępie swego wystąpienia poinformował uczestników spotkania, że informacje spływające od przedsiębiorców, finansistów i biur rachunkowych są bardzo złe. Tarcza antykryzysowa opiewa na kwotę 212 mld złotych. Rząd w ramach tarczy przewiduje albo zadłużenie albo gotówkowy komponent na 70 mld złotych. Oznacza to, że 140 mld zł pozostaje w „przestrzeni długu”. Zwrócił się do Członków Zespołu z apelem o przemyślenie, w jaki sposób można się zadłużyć. Dodał, że nie chodzi tylko o Urząd Marszałkowski, ale również o przedsiębiorców, których należy namawiać do zapewnienia sobie płynność finansowej poprzez aplikowanie np. o kredyty obrotowe. Następnie wymienił pozostałe kwestie, a mianowicie:
emisja obligacji – pytanie, czy UMWM planuje emisję obligacji. Przedsiębiorstwom, których współwłaścicielem jest UMWM, np. lotnisko, w niedługim czasie zabraknie gotówki do normalnego funkcjonowania, dlatego emisję obligacji trzeba uruchomić natychmiast. Jeśli UMWM nie będzie miał w budżecie odpowiednich środków, to będzie musiał zwrócić się o pomoc finansową do rządu, który jednak może nie dysponować odpowiednimi zasobami finansowymi. Tylko poprzez zadłużenie będzie można odsunąć wizję upadłości, ale nie dotyczy to małych i średnich przedsiębiorców, którzy nie mają rezerw kapitałowych; 
bezzwrotna dotacja dla przedsiębiorców - trzeba przeznaczyć 192 mln zł bezzwrotnej dotacji dla przedsiębiorców;
wsparcie służby zdrowia (o czym mówił Dyrektor J. Kopeć) - apel, aby UMWM przez dwa-trzy miesiące wsparł finansowo lekarzy, pielęgniarki i ratowników medycznych. Zaproponował, aby pielęgniarki dostawały dodatkowo po 2.000 złotych, a lekarze 3.000 złotych.  
aplikacje mobilne dla obywateli (którą poruszył Prezes Przewięźlikowski) - trzeba zapomnieć o chęci bycia anonimowym. Systemy można połączyć, te z urządzeniami medycznymi do mierzenia ciśnienia czy temperatury z tymi, o których mówił Pan Minister. W przyszłości powinno to być bardziej zintegrowane, z włączeniem do systemu urządzeń elektronicznych, w tym telefonicznych. 
Przewodniczący Pan Marszałek Tomasz Urynowicz podkreślając, że jego przedmówcy poruszyli wiele kwestii związanych z województwem, poinformował, że:
trwa obecnie szybka analiza możliwości finansowych Województwa Małopolskiego,
pierwszy kwartał bieżącego roku zamknięty został mniejszymi przychodami na poziomie 22 mln zł,
z mniejszymi przychodami mieliśmy do czynienia o wiele szybciej w marcu br. niż w lutym br., co było efektem epidemii koronawirusa, 
najbardziej pesymistyczne analizy mówią o możliwej korekcie budżetu, w obszarze inwestycji i zadań, do kwoty 150 mln zł. Powyżej tego pułapu zmiana miałaby charakter rewolucyjny i destrukcyjny,
trwają prace nad dodatkowym finansowym wsparciu służby zdrowia - do takich działań potrzebna jest jednak podstawa prawna, dlatego trwają poszukiwania mechanizmów prawnych, umożliwiających taką pomoc zgodnie z prawem. Rozwiązaniem byłyby np. nagroda specjalna Marszałka Województwa.
12) Pan Wojciech Przybylski – Prezes Zarządu Krakowskiego Parku Technologicznego - 
podziękował Panu Prezesowi P. Przewięźlikowskiemu za prezentację, 
w kwestii „Tarczy Antykryzysowej” - podkreślił, że Polskę stać na mniej niż Niemcy, a „Tarcza” jest prostą funkcją możliwości finansowania dłużnego Polski,
dług publiczny spadł do 43% PKB z 53% przed likwidacją OFE w 2013 roku. 10 p.p. to 200 mld złotych, które dziś można uruchomić,
nie zgłasza zastrzeżeń do tempa działania administracji, zarówno na szczeblu centralnym, jak i regionalnym,
należy wspomóc finansowo branże, które warto pobudzić, a turystyka i proste usługi otrzymały już pierwsze wsparcie i sektory te odbudują się najszybciej i najłatwiej. Inne firmy będą miały problemy z rynkami zbytu,
strefa ekonomiczna przewiduje spadek zainteresowania ulgami inwestycyjnymi,
w kryzysie trzeba oddzielić problemy obiektywne, jak np. obroty lotniska, od tego, co wiąże się z emocjami społecznymi,
odnotował sygnały, że wiele firm wstrzymuje działalność inwestycyjną w celu kumulacji kapitału, aby  zabezpieczyć płynność na przyszłość,
wyraził obawę, że wcześniejsza presja na cyfryzację i robotyzację przez wzrost kosztów pracy chwilowo osłabnie, ale kryzys jest jednak szansą na cyfryzację, ponieważ koszt inwestycji w trakcie jego trwania będzie spadał.
13) Pan Paweł Kukla  - Prezes Sądeckiej Izby Gospodarczej - w swoim wystąpieniu:
przedstawił głos przedsiębiorców z Sądecczyzny oraz z powiatów limanowskiego i gorlickiego, którzy apelują o przywrócenie przejścia granicznego w Leluchów-Ćirć, co umożliwiłoby sprawniejszą realizację kontraktów - obecnie przedsiębiorcy z tych terenów wyjeżdżają w nocy, nadkładając 250-300 km, gdyż czynne są tylko przejścia w Chyżnym i Barwinku. Przekazał w imieniu przedsiębiorców prośbę o interwencję w tej sprawie u ministra M. Kamińskiego; 
złożył propozycję, by wszystkie materiały od członków Zespołu przesłane do Pani Dyr. J. Domańskiej przysłać Członkom Zespołu, żeby mogli się do nich odnieść. 
Marszałek Urynowicz poprosił Pana Ministra K. Mazura o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania i odniesienie się do poruszonych zagadnień.
Odpowiedzi Pana Ministra na pytanie o czas wdrożenia instrumentów pomocowych: 
instrumenty są, wnioski do banku BGK już są procedowane, środki finansowe będą w kwietniu.
Minister odesłał uczestników spotkania do strony internetowej Ministerstwa, zaapelował o sygnalizowanie barier/zatorów. Podkreślił determinację administracji, poinformował o stałym kontakcie ministerstwa z ZUS, a także z powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. 
 
Odniesienie się Pana Ministra do kwestii przebranżowienia się firm, w kontekście zapewnienia środków ochrony osobistej: 
Ministerstwo prowadzi inwentaryzację firm dostarczających maseczki. Zgłosiło się około 600 firm, ale państwo nie jest w stanie zagwarantować dzisiaj 100 milinów maseczek na tydzień, tak więc w sytuacji epidemii firmy muszą przestawić swoją produkcję.
 
 
Odpowiedź Pana Ministra na uwagi prof. Andrzejewskiego na temat zadłużania:  
tak, po stronie publicznej zadłużanie jest nieuniknione, dotyczyć musi również firm.
Kwestia monitorowania temperatury ciała obywateli w kontekście nowych technologii 
i cyfryzacji:
istnieje nowy projekt, o roboczej nazwie informatyków prote-go, inspirowany wynalazkami z Singapuru i raportem MIT. Wobec kryzysu i utrzymywania się pandemii dłużej, Polska podziela opinię różnych ośrodków o potrzebie restartu i potrzebie wdrażania nowych aplikacji (np. do badania temperatury ciała obywateli), które jednak muszą opierać się na jasnych procedurach. W przyszłości mogą być sprawdzane nasze statusy w telefonie, temperatura ciała lub aktywności/kontakty i analiza zapisów uniemożliwi obywatelowi np. wejście do samolotu, firmy, kina czy teatru. Dziś wygląda to na s-f, ale na takie ewentualności przygotowujemy się. Dlatego kluczowa jest tu współpraca i integracja instytucji, regulacji prawnych i technologii. 
problem przejść granicznych - Polska przywróciła kontrolę na granicach w trybie 3 doby przed zamknięciem granic. Trudno było odtworzyć służby graniczne na południowej i zachodniej granicy. Zachodnią granicę przekracza 60 tysięcy osób dziennie, dlatego zamknięcie przejść było dużym logistycznym wyzwaniem, ale zatory trwały tylko przez dwie pierwsze doby. Są starania, aby ruch usprawnić, co jest ważne np. dla międzynarodowego handlu. Minister obiecał poruszenie u ministra Mariusza Kamińskiego kwestii otwierania kolejnych przejść, które mogłyby poprawić ruch graniczny i poprosił o maila w tej sprawie.
 
Pan Minister wyraził nadzieję, że wszyscy wyjdziemy z kryzysu bardziej solidarni, mając świadomość, jak ważne są relacje rząd – regiony, urzędy, firmy. Ważne, by firmy większe, w lepszej sytuacji finansowej nie wykorzystywały mniejszych, np. poprzez nie płacenie faktur. Nieoczekiwanym, pozytywnym zyskiem z pandemii będzie wzrost cyfryzacji kraju, pojawienie się solidarnych zachowań oraz docenienie wcześniej lekceważonych wartości życia. Kończąc podziękował zebranym i zgłosił gotowość uczestnictwa w kolejnych spotkaniach.
Marszałek Urynowicz podziękował Panu Ministrowi, po czym poprosił o krótkie podsumowanie sektorowe. Dokonali ich dyrektor Dorota Skotnicka (Dyr. Dep. Turystyki 
i Sportu) oraz dyrektor Łukasz Foltyn (Z-ca Dyr. Dep. ZPO).
Dyrektor Dorota Skotnicka, podsumowanie:
sport i turystyka najsilniej odczuwają skutki pandemii, wcześniejszy sukces tego sektora i jego rozwój, paradoksalnie obracają się przeciwko niemu,
Departament Turystyki i Sportu przygotował kilka propozycji działań, tj.: 
> akcja promocyjna – pokazanie walorów regionu, w tym podkreślenie bezpieczeństwa oraz wyraźne wyjście poza Kraków. Kluczowe jest zapełnienie miejsc noclegowych gdyż będzie to implikowało łańcuch dostaw, obsługi itd. W tym momencie Departament prowadzi kampanię: nie odwołuj podróży, rezerwacji – zmień termin. Spędź urlop w Polsce (Małopolsce);
> inwestycje infrastrukturalne – np. ścieżki rowerowe (Małopolska jest tu liderem), renowacja pól biwakowych, platform widokowych, małej architektury 
i innych elementów pobudzających ruch turystyczny. Działania te są planowane we współpracy z firmami i instytucjami pozarządowymi;
> wsparcie dla organizacji branżowych – jako kolejny element współpracy z organizacjami pozarządowymi (w ramach konkursu Małopolska Gościnna) to np. workshopy, spotkania biznesowe ułatwiające odbudowywanie współpracy podmiotów związanych z turystyką i sportem; 
We współpracy z gminami Departament przygotowuje plan „bonów turystycznych” czyli dofinansowanie wycieczek szkolnych, które zawsze były mocnym filarem turystyki w regionie;
> wsparcie sektora MICE – sektora spotkań, kongresów i konferencji – powinno to nastąpić pod koniec roku lub na początku przyszłego.
Dyrektor Łukasz Foltyn odniósł się do problemów wsparcia dla przedsiębiorców:
> wskazał na trudności w szybkości wsparcia przedsiębiorców w zderzeniu z niskim poziomem zabezpieczeń oczekujących pomocy – gdyż stoi to w opozycji do wymogów unijnych. Łatwiejsze będzie to w przypadku pożyczek, ale trudniejsze przy dotacjach;
> wyraził uznanie dla analizy branż prof. Andrzejewskiego, dzięki której wiadomo, które branże są najistotniejsze dla Małopolski i które potrzebują wsparcia najbardziej;
> zadeklarował, że za kluczowe uznaje zarówno działania szybkie, jak też określenie, kiedy i w jakim kształcie wsparcie dla przedsiębiorców będzie uruchomione.
 
IV. Podsumowanie i zamkniecie posiedzenia
Pan Marszałek Tomasz Urynowicz dziękując za udział w spotkaniu, podkreślił, że: 
a) wszystkie głosy, propozycje, wnioski zostaną poddane analizie i wzięte pod uwagę w trakcie przygotowywania pakietu działań mających na celu wsparcie dotkniętych kryzysem;
b) trzeba działać prosto, szybko, myśleć zarówno o działaniach podejmowanych w czasie pandemii, jak i „PO” kryzysie – tj. o innowacjach, o tym, jak działać, by małopolska gospodarka wróciła na właściwe tory;
c) UMWM musi reagować zarówno na bieżącą sytuację, jak i przygotować odbudowę potencjału regionu po opanowaniu epidemii, której zwalczenie jest w tym momencie priorytetem;
d) następne spotkanie odbędzie się po przygotowaniu szczegółowych programów. UMWM skonsultuje z Członkami Zespołu raport, o którym mówił dyrektor Foltyn, który pozwoli ZWM zatwierdzić kierunki działań Zespołu. 
 
Na zakończenie Pan Marszałek podkreślił znaczenie udziału w spotkaniu Pana Grzegorza Biedronia, radnego SWM, Wiceprzewodniczącego zespołu zadaniowego – wskazując, że obie władze, uchwałodawcza i wykonawcza powinny tworzyć program gospodarczy, czego ta współpraca jest przykładem. 
Poprosił o przekazywanie wszelkich uwag, informacji i postulatów do Pani Agnieszki Raczkowskiej, Sekretarza Zespołu Zadaniowego, na adres mailowy:
agnieszka.raczkowska@umwm.malopolska.pl
 
Tomasz Urynowicz
Wicemarszałek Województwa Małopolskiego
Przewodniczący Zespołu Zadaniowego
Protokół sporządził:
Agnieszka Raczkowska, Sekretarz Zespołu
Departament Nadzoru Właścicielskiego i Gospodarki
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego