sądecka izba gospodarcza dotacje UE Nowy Sącz dotacje unijne Nowy Sącz SIG
zostań małopolskim przedsiębiorcąakademia zarządzania

Nasi członkowie:

SENAT POPIERA POSTULATY PRZEWOŹNIKÓW Z ZMPD

SENAT POPARŁ POSTULATY ZMPD
  
Starania ZMPD o korzystniejsze dla branży transportowej przepisy w Tarczy Antykryzysowej przynoszą efekty. Senat wsparł przewoźników, wprowadzając sugerowane przez ekspertów Zrzeszenia poprawki. Teraz czekamy na zaakceptowanie tych zmian przez Sejm.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze z punktu widzenia firm transportowych poprawki dotyczące wsparcia finansowego. W poprawkach Senatu znalazły się również poprawki mniejszej wagi, ale istotne z punktu widzenia prowadzenia firm transportowych, dotyczące m.in. przedłożenia ważności kodu 95 w prawie jazdy, czy przedłużenia terminu ważności terminów badań lekarskich. 
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 28 marca 2020 r. ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, wprowadził do jej tekstu następujące – wybrane - poprawki:
 
1)    DOFINANSOWANIE DO KOSZTÓW STAŁYCH PRZEDSIĘBIORSTWA: 
 
„Art.….1. Koszty stałe przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców dofinansowane są z budżetu państwa do kwoty nieprzekraczającej 40 tys. złotych miesięcznie przez okres 6 miesięcy. 
2. Kosztami stałymi, o których mowa w ust. 1, są w szczególności: 
1. zapłata za dostarczanie paliw gazowych lub energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne; 
2. zapłata za świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2019 r. poz. 2460 oraz z 2020 r. poz. 374); 
3. zapłata za zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2019 r. poz. 1437 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 284);
4. czynsz w rozumieniu art. 669 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny; 
5. rata leasingu i składka z tytułu ubezpieczenia rzeczy od jej utraty w czasie trwania leasingu w rozumieniu art. 7091 i art. 7096 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. 
3. Koszty stałe finansowane są ze środków budżetu państwa na pisemny wniosek przedsiębiorcy.”
 
2)    ZWROT PODATKU VAT (PRZEKAZANIE ŚRODKÓW ZGROMADZONYCH NA WSKAZANYM PRZEZ PODATNIKA RACHUNKU VAT NA WSKAZANY PRZEZ NIEGO RACHUNEK BANKOWY):
 
„Art. …. W okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz przez okres 6 miesięcy od dnia jego odwołania:
1. postanowienie, o którym mowa w art. 108b ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), naczelnik urzędu skarbowego wydaje w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku;
2. naczelnik urzędu skarbowego może wydać zgodę na przekazanie środków, o których mowa w art. 108b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, pomimo wystąpienia przesłanek wskazanych w art. 108b ust. 5 pkt 1 tej ustawy, jeżeli zaległości powstały w związku z ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii; przepisu art. 108b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie stosuje się”.
 
3)    UTWORZENIE FUNDUSZU SPÓJNOŚCI CELEM UTRZYMANIA PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ FIRM:
 
„Art. 30a. 1. Tworzy się Fundusz Płynności, zwany dalej „Funduszem”, którego celem jest wsparcie utrzymania płynności przez przedsiębiorców dotkniętych skutkami epidemii COVID-19, zwanej dalej „epidemią”, oraz ograniczeń działalności gospodarczej wprowadzonych w ramach walki z epidemią przez władze państwowe.
 
Art. 30d.1. Środki zgromadzone w Funduszu przeznacza się na pomoc finansową dla przedsiębiorców, o których mowa w art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, zwanych dalej „beneficjentami”: 
1. którzy według lub na skutek aktów prawnych lub decyzji władz państwowych związanych z epidemią nie mogą prowadzić swojej podstawowej działalności lub działalność ta doznała daleko idących ograniczeń skutkujących istotnym spadkiem przychodów; 
2. których podstawowa działalność polega na kontakcie z publicznością, a której prowadzenie nie jest niezbędne do walki z epidemią, i którzy z troski o zdrowie swoje, swoich klientów i pracowników lub współpracowników wstrzymali, zawiesili lub ograniczyli działalność ze skutkami wskazanymi w pkt 1; 
3. których podstawowa działalność polega na kontakcie z publicznością, a której prowadzenie nie jest niezbędne do walki z epidemią, i którzy wskutek istotnego spadku popytu na ich usługi w związku z ograniczeniami nałożonymi na ich klientów doznali istotnego spadku przychodów.
2. Pomoc finansowa dla beneficjentów polega na udzieleniu im pożyczek lub otwarciu linii kredytowej przez BGK w ramach Funduszu, z przeznaczeniem na regulowanie następujących zobowiązań beneficjentów: 
1. czynszów najmu lokali, w których prowadzona jest działalność objęta skutkami, o których mowa w ust. 1; 
2. płatności dla dostawców towarów lub usług zamówionych przed ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego w zakresie COVID-19, związanych z przedmiotem działalności objętej skutkami, o których mowa w ust. 1; 
3. płatności wynikających z innych, niż wskazane w pkt 1, zobowiązań o charakterze ciągłym, związanych z przedmiotem działalności objętej skutkami, o których mowa w ust. 1, których czasowe zawieszenie lub odroczenie nie jest możliwe zgodnie z umową zawartą przez beneficjenta przed ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego w zakresie COVID19;
4. płatności z tytułu dostawy usług i towarów, zamówionych po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego w zakresie COVID-19, których pozyskanie przez beneficjenta jest niezbędne dla utrzymania działalności objętej skutkami, o których mowa w ust. 1, lub dla wznowienia tej działalności po zakończeniu epidemii”.
 
4)    ZAWIESZENIE PŁATNOŚCI RAT LEASINGOWYCH:
 
„Art. 31f. 1.W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii kredytodawca lub finansujący może zawiesić przedsiębiorcy, w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, nie krócej niż do 1 lipca 2020 r. obowiązek spłat:
1. rat kredytów zaciągniętych w związku z działalnością przedsiębiorstwa; 
2. rat wynagrodzenia przysługującego finansującemu, w rozumieniu art. 7091 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, w związku z zawartą umową leasingu.
2. Zawieszenie rat, o którym mowa w ust. 1, następuje po złożeniu przez przedsiębiorcę oświadczenia kredytodawcy lub finansującemu. 
3. Okres spłaty kredytu lub czas trwania umowy leasingu przedłuża się o okres zawieszenia spłat”.
 
5)    ZWOLNIENIA Z PŁATNOŚCI SKŁADEK ZUS:
 
„Art. 31zo. 1. Płatnik składek na ubezpieczenie społeczne będący mikroprzedsiębiorcą (do 9 osób), małym (do 50 osób) albo średnim przedsiębiorcą (do 250 osób), w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, który nie prowadzi działalności albo odnotował spadek przychodów w wysokości co najmniej 20% w porównaniu do średniomiesięcznego przychodu osiągniętego w 2019 r. na skutek oraz w czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii spowodowanego rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, jest zwolniony z obowiązku płatności należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266 i 321) – za okres od 1 kwietnia 2020 r. do 31 maja 2020 r. 
2. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, w celu uzyskania zwolnienia składa do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosek wraz z oświadczeniem o fakcie nieprowadzenia działalności albo odnotowaniu spadku przychodów w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii. 
3. Oświadczenie przedsiębiorca może złożyć w postaci elektronicznej”.
 
6)    ZWOLNIENIE Z ZALICZEK NA PODATEK DOCHODOWY (OS. FIZYCZNE PROWADZĄCE DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ + OS. PRAWNE):
 
„Art. 52o. 1 Osoby fizyczne, będące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, w okresie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii spowodowanego rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-Cov-2 zwalnia się z obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy, po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 3 i 4. 
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych płaconych przez osoby fizyczne jako płatnicy. 
3. Prawo do zwolnienia przysługuje przedsiębiorcy, który w czasie trwania stanu epidemicznego spowodowanego rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2: 
1. nie prowadzi działalności gospodarczej; 
2. prowadzi działalność gospodarczą w ograniczonym stopniu ze względu na zakazy wprowadzone w związku wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii oraz nastąpił spadek przychodów w wysokości co najmniej 20% w porównaniu do średniomiesięcznego przychodu osiągniętego w 2019 r. 
4. Osoba fizyczna, o której mowa w ust. 1, składa oświadczenie do właściwego organu podatkowego. 5. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stanowi pomoc de minimis.”;
 
 
„Art. 38i. 1. Osoby prawne, będące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, w okresie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii spowodowanego rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 zwalnia się z obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy, po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 3 i 4.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych płaconych przez osoby prawne jako płatnicy.
3. Prawo do zwolnienia przysługuje osobie prawnej, która w czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii spowodowanego rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2: 
1. nie prowadzi działalności gospodarczej; 
2. prowadzi działalność gospodarczą w ograniczonym stopniu ze względu na zakazy wprowadzone w związku wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii oraz nastąpił spadek jego przychodów w wysokości co najmniej 20% w porównaniu do średniomiesięcznego przychodu osiągniętego w 2019 r. 
4. Osoba prawna, o której mowa w ust. 1, składa oświadczenie do właściwego organu podatkowego. 
5. Zwolnienie, o których mowa w ust. 1, stanowią pomoc de miminis.”